Domašov nad Bystřicí jarní soustředění 2017

25. 03. 2017 - 02. 04. 2017

Do školy Čar a kouzel v Bradavicích bylo přijato na 30 nových prváků. Co by to ovšem bylo za školní rok v Bradavicích, kdyby nenastaly nějaké problémy. Hned první den někdo ukradl polovinu mocné bezové hůlky. A tak se na popud ředitelky McGonagallové rozběhlo pátrání po ztracené druhé polovině hůlky, aby i ona nepadla do nesprávných rukou. Navíc zmizel profesor obrany proti černé magii Schemeek a po chodbách se začaly objevovat hrůzostrašné nápisy s podpisem Gumídek Sebermech. Po několika nebezpečných výpravách se studentům opravdu podařilo druhou polovinu bezové hůlky najít a předat McGonagallové. Ukázalo se ale, že ředitelka je ve skutečnosti ztracený profesor, který se přeměnil do její podoby pomocí mnoholičného lektvaru, a skutečná McGonagallová je už několik dní zavřená v krabici. Schemeekovi se tedy podařilo získat obě půlky hůlky a s nimi velkou moc. Studentům se však podařilo společnými silami Schemeeka Umbridge, alias Gumídka Sebermecha, lapit a ukončit jeho řádění.

Účastníci

Alžběta Andrýsková, Jiří Blaha, Vít Beran, Kateřina Rosická, Kateřina Stodolová, Štěpán Stenchlák, Daniela Dupkalová, Lucie Kundratová, Jindřich Dušek, Dominik Starý, Eva Vochozková, Matěj Krátký, Viktor Rosman, Pavla Rudolfová, Tomáš Dulava, Martin Vavřík, Jakub Růžička, Ivan Hudák, Zuzana Richterová, Petr Doubravský, Katarína Častulíková, Jan Střeleček, Matěj Prokop, David Košťák, Marie Grunová, Filip Novotný, Radka Křížová, Jiří Zelenka, Kateřina Barotová, Jakub Jobus.

Organizátoři


Z ohmataného deníčku

So - Den první

První den byl zahájen nutnými kontrolami pro přijetí do jakékoliv Bradavické koleje. Budoucí studenti prokazovali jak dostatek mentálních schopností, tak finančního zázemí svojí rodiny. Následovalo slavnostní zahájení akademického roku našeho prestižního ústavu, v jehož průběhu došlo k rozřazení nových studentů do kolejí za pomocí Moudrého klobouku. Ředitelka Bradavic, profesorka McGonagallová, následně zahájila slavnostní hostinu.

Po hostině pokračovalo seznamování se mezi studenty a profesory. Když jsme se všichni pěkně seznámili, tak nám byly předvedeny nebezpečné mudlovské experimenty, které nemáme již nikdy provádět. Závěr dne se pojil s budováním kolejní identity.

Ne - Den druhý

Ráno nás probudil Denní věštec a aktivní rozcvička. Dále jsme se nechali strhnout pokročilými přednáškami ze všech magických i nemagických oborů. Odpolední program se týkal například i naučení se kouzel s hůlkami. Jako jedno z nejjednodušších kouzel se ukázalo Wingardium Leviosa s jednoduchou levitací. Bohužel v průběhu kouzlení došlo k určité nepříjemnosti. Zdá se, že někdo (násilně) ukradl půlku bezové hůlky (relikvie Smrti), která byla vystavena ve vitríně v Bradavicích. Zdá se, že ředitelka je velice znepokojená. Dokonce i přes slabé námitky dalších profesorů se rozhodla, že je nutné zabránit jejímu spojení s druhou půlkou a jejímu následnému zneužití. Proto považuje za nutné získat hůlku zpět. A i přes tyto slabé námitky poslala studenty za zapovězeného lesa… Uvidíme, jestli přežijeme… Zmizel také profesor obrany proti černé magii Schemeek U. Po chodbách se začínají objevovat nápisy Gumídek Sebermech, gumídci a všude se dějí drobné neplechy.

Po - Den třetí

Přežili jsme. Sice náhodou, ale i to se počítá. Objevili jsme všechna místa v zapovězeném lese, kde hůlka není. Shodou okolností jsme zjistili, že tam opravdu nikde není. Naštěstí ráno přijela kontrola z ministerstva kouzel, samotný ministr, snad nás tedy nechají chvíli v klidu. Ale už víme, že stopa hůlky pokračuje v Prasinkách, kam nás nejspíše zase brzy pošlou. Ale kde tam máme hledat?

To jsme se ani neměli ptát. Museli jsme oběhat všechny možné potenciální kontakty v Prasinkách i v okolí. Přesto informace o tom, kde hledat, jsou stále, eufemicky řečeno, fádní. Jsme zvědavi, jak naše výprava do Šternberka, kam nás tyto informace poslaly, zítra dopadne…

Út - Den čtvrtý

Za chvíli odcházíme na výlet, deníček si necháváme na objektu. Doufáme, že přežijeme. Pro jistotu ale píšeme tento záznam, že jdeme do Šternberka a může za to opět ředitelka McGonagallová.

Ještě než jsme odešli jsme opět nalezli mnoho neplech po chodbách způsobených Gumídkem.

Přežili jsme. Hůlku náhodou nalezl Smítko Kalu. Sice si to nejdřív sám neuvědomoval, ale naštěstí ho na to ostatní upozornili. Máme tedy druhou polovinu hůlky, i když se první ztratila. Přesnější by bylo ovšem říct, že ji má profesorka McGonagallová. Ale je odhodlána, podle toho, co veřejně tvrdila, tuto půlku hůlky zničit, aby nemohla být zneužita. Tak jsme snad zase jednou zachránili svět. Nicméně z nějakého důvodu jí ostatní profesoři moc nevěří. Prý je divné, že nevypráví historky z mládí. Takže jsme ještě museli provozovat dlouhé hodiny aritmancii, tedy numerologii, a to povinně, všichni a intenzivně.

Ředitelka byla ale tak nadšená, že si toho ani nevšiml a narychlo uspořádala společenský večer s doprovodným občerstvením. Měli jsme už opravdu hlad. Navíc nám bodnul i dort profesora Anthonyho Goldsteina, ředitele Havraspárské koleje, který měl narozeniny a dal nám alespoň malý kousek každému.

St - Den pátý

Dnešní den nás navštívil dočasný profesor obrany proti černé magii. Potom, co včera zemřel zase další (Albus Láskorád - asi o tom zapomínám psát, protože se střídají tak rychle), tak se snaží vedení školy hledat raději i mimo školu. Snažil se nás intenzivně něco naučit, ale zase také během dne zmizel…

Profesoři si pak usmysleli, že máme počítat pravděpodobnosti a najít tu optimální pravděpodobnost pro výhru nad Schemeekem. Zase jedno náročně strávené odpoledne, ale tentokrát sezením a házením kostek.

Večer jsme se po dalších zkouškách, kterými nás tu týrají každý den, dostali k tomu, že nám řekli, že máme pronásledovat Schemeeka. Proč? No očividně vedení zjistilo, že ředitelka byla posledních pár dní uzavřená v krabici a místo ní vedl školu v přestrojení Schemeek Umbridge. Všechny ty podivné kroky, které dělala, byly vlastně pro získání hůlky pro Schemeeka. Takže nás zase profesoři poslali sledovat zakódované stopy Schemeeka. Je to docela náročné, ale jdeme po něm.

Čt - Den šestý

Tak se stalo, co se dalo čekat. Samozřejmě, že Schemeek ve skutečnosti chtěl, abychom ho pronásledovali a chystal na nás pasti. Takže nás přenesl pryč z Bradavic a dočasně oslepil. Museli jsme se pak tu štreku zpátky vracet.

No jasně a potom, co jsme se po pár málo hodinách spánku probudili, tak pokračovala výuka, jako by profesoři ani nevěděli, že jsme přišli tak pozdě. Tenhle odstavec píšu poslepu, protože hned po první hodině na školu opět zaútočil Schemeek. Chtěl nás všechny zavraždit, ale nějak mu to nevyšlo. Ochranná kouzla profesorů zcela zabrala na ně a zčásti i na nás, tedy nejsme mrtví. Hůlku má asi zatím slepenou špatně. Nicméně poslepu se nám proti němu bude asi špatně bránit. Musíme to nějak vyřešit. Jinak zatím byla sranda s tím, jak se cmrndala polívka…

Naštěstí jsme se pak celé odpoledne věnovali získávání surovin a receptu na lektvar, který nás měl uzdravit. Naštěstí se nám podařilo s pomocí profesorů, kteří získali prakticky všechny suroviny sami, tento lektvar vypít. Vidíme, tak se už zase snadno píše. Večer jsme oslavili pálením mudlů,… tedy vlastně dřeva. Tedy zase ne Dana Dreva… No snad mi nikdo deníček neukradne a nezveřejní.

Pá - Den sedmý

Celý den se nesl ve víru experimentování. Zkoušeli jsme všechny možné nemagické jevy, abychom získali fyzickou/fyzikální či jakou převahu nad Schemeekem a zjistili, kdo je ten tajemný Gumídek Sebermech. Neměli jsme ani skoro čas se najíst a něco napsat do deníčku. Celou noc ještě pokračujeme ve vylepšování našeho díla, aby právě to naše bylo vybráno do plánu proti těmto zlořádům.

So - Den osmý

Ráno proběhla konference, v jejímž rámci jsme si předali informace o tom, co můžeme proti zlořádům využít. Na jednu stranu je toho hodně. Ale jak nám pomůže matematické kyvadlo a pružina? Jak nám pomůže, že budeme znát přesný poměr obvodu kruhu k jeho průměru? No možná by se z toho daly sestavit nějaké pasti…

Máme potvrzeno, že Schemeek Umbridge byl opravdu Gumídek Sebermech, který terorizoval školu. Takže nám bude stačit zlikvidovat jenom jednu hrozbu. A zase nás posílají profesoři pronásledovat ho. To si nepamatují, jak to dopadlo minule. Začínáme sbírat tachyonit! Ten ho dostane!

Tenhle otevřený deník je můj? Asi ano. Třeba si ho někdy přečtu. Vypadá to na první pohled zajímavě. Mám takový dobrý pocit. Ale nic si nepamatuji… Ale ta vyhrál Havraspár a to je hlavní! Sice už vůbec nevím, za co jsme ty body získali, ale museli jsme být fakt dobří!

Ne - Den devátý

Spokojeně jsme se odebrali domů. Sice mi nic neříkají předchozí zápisky. Ale mám takový hřejivý pocit, že ten proběhlý rok na Bradavicích musel být skvělý. Úspěšně jsem se dostal domů a podle sov snad i ostatní spolužáci. Jediné, co nám trochu pokazilo cestu, byl prý nějaký duch Dobbyho, který stále blokuje nástupiště vlaků a musí kvůli němu jezdit náhradní autobusová doprava.


Přednášky

První blok (neděle dopoledne)

Matematika pro začátečníky I

matematikalehká

Co jsou to funkce, řešení rovnic (lineárních, kvadratických, atd.)

Jakub J.

Derivace I

matematikalehká

Základy derivací pro ty, co ještě nederivovali. Vysvětlíme si, co derivace znamená, v rychlosti ukážeme, kde ve fyzice ji můžeme najít a zaměříme se hlavně na počítání příkladů. Ukážeme si základní vzorečky a naučíme se základní metody

Meggy

Derivace II

matematikalehká až středně těžká

Máš ten problém, že pokaždé tak nějak na soustředění ty derivace pochopíš a mezi soustředěními je úspěšně zapomeneš? Tak je to ideální přednáška pro tebe. Budeme si opakovat velice rychle všechno možné. Nebo případně zpomalíme u něčeho, co dělá problémy. Budeme se asi spíš snažit počítat než si něco dokazovat.

Lubošek

Derivace III

matematikastředně těžká

podíváme se na derivace spíše z formálního pohledu, budeme zavádět pojmy a dokazovat věty o derivacích, na mechanické procvičování výpočtů zřejmě nezbude tolik času.

Mišo

Derivace IV

matematikatěžká

Diferenciální počet funkcí více proměnných.

Mikuláš

Parciálne diferenciálne rovnice

matematikastredná/ťažká

Riešenie často sa vyskytujúcich separovatelných parciálnych diferenciálnych rovníc s fyzikálnymi príkladmi. Fourierove rady podla toho ako budeme stíhať (aby sme mohli vyriešiť ďalšie príklady).

Filip

Druhý blok (neděle dopoledne)

Matematika pro začátečníky II

matematikalehká

Pokračování na Matematiku pro začátečníky I, to co se nestihne a nebude tak jasné + další rozšíření

Jakub

Integrály I

matematikalehká

Základy integrálů pro začátečníky. Budeme hodně počítat, naučíme se a využijeme přímé integrování, metody per-partes a substituce.

Meggy

Integrály II

matematikaméně lehká

Se vším od začátku, ale rychleji a možná teoretičtěji, per partes, substituce, parciální zlomky, jestli stihneme, tak profláklé typy substitucí - odmocninová, Eulerova (zlehka)

Karel

Integrály III

matematikastředně těžká

racionální funkce, parciální zlomky, substituce vedoucí na racionální funkce

Mišo

Integrály IV

matematikatěžká

Zavedeme s různé druhy integrálů, povíme si o jejich souvislostech, a naučíme se pár základních integračních pravidel na pěkných funkcí.

Kuba!

Vlnová optika

fyzikastredná/ťažká

Svetlo ako vlna, difrakčný integrál a aproximácie (Fraunhofer, Fresnel), interferencia

Filip

Třetí blok (neděle odpoledne)

Geometrická optika

fyzikalehká/střední

obecné zobrazovací soustavy, zvětšení, zobrazovací rovnice, skládání zobrazení, odraz a lom na sférické ploše, tlustá a tenká čočka, lupa, mikroskop, teleskop, pokud stihneme tak nástin maticové optiky a odvození zobrazovací rovnice

Kuba Kr.

Excel(ujme)

uživatelská informatikalehká

Projdeme si nějaké základní věci v Excelu, co se hodí umět, pokud ho trochu používáte. Ukážeme si, jak udělat graf, který bude vypadat trochu (nebo možná i hodně) dobře a za který by vám nemuseli organizátoři nadávat. Podle zájmu se pak podíváme něco z následujícího: iterativní počet a plošné grafy, převod tabulek do TeXu, základy kontingenčních tabulek, doplněk Řešitel, s jehož pomocí můžete fitovat prakticky na libovolnou funkci, provázání s Wordem, nebo se podíváme na nějaký problém, se kterým někdo přijde. V průběhu určitě použijeme nějaké podmíněné formátování, protože barvičky jsou prostě super.

Karel

Kinetika chemických reakcí, katalýza

fyzikální chemielehká

Podíváme se na reakční rychlost, Guldbergův-Waagův zákon, odvození okamžitých rychlostí reakce a poločasů reakce pro reakce různých řádů, metody stanovení řádu reakce. Řekneme si v čem spočívá chemická katalýza a jak se od ní liší katalýza pomocí enzymů.

Kiki

OWASP TOP 10, aneb co nám na webu hrozí

informatikalehká/populární

Projdeme si seznam 10 nejčastějších typů zranitelností na webu a u některých si prakticky ukážeme, jak fungují a jak jim předejít.

Lukáš T.

Jednoduché aplikace termodynamiky

fyzikastřední

Budeme mluvit o rovnovážných dějích ideálních plynů a o úlohách obsahujících tuto problematiku. Zbude-li čas, tak se budeme bavit o transportních jevech.

Lubošek

Variační počet

matematikatěžká

variační počet - Euler Lagrangeovy rovnice, Lagrangeovy multiplikátory pro vázané extrémy, Hamiltonův variační princip.

Mikuláš

Čtvrtý blok (pondělí dopoledne)

Derivace pro začátečníky

matematikalehká

plný začátek a úvod do derivací pro ty nejméně zkušené.

Verča

STR I

fyzikastřední/těžká

Odvození Lorenzovy transformace a její důsledky (dilatace času, kontrakce délek, relativita současnosti), paradoxy, odvození vztahu pro relativistickou hmotnost, $E=mc^2$, pohyb při konstantní působící síle, odvození Dopplerova jevu.

Kuba Kr.

Základy LaTeXu

informatikalehká

Naučíme se vytvářet hezky formátované dokumenty se spoustou matematiky. Ideální pro psaní řešení, či později praktik a závěrečných prací.

Lukáš T.

Objektovo orientovane programovanie

informatikalahká/střední

Základné koncepty objektovo-orientovaného programovania (ukážky v java-e), často používané design patterns.

Filip

Gaussův zákon v gravitaci

fyzikatěžká

Nejdřív si tak nějak letmo řekneme, co je to plošný integrál, který budeme využívat. Z nebe nám spadne Gaussův zákon. Vyzkoušíme si ho na několika základních úlohách. Přičemž až na nějaké konstanty se vám pak Gaussův zákon bude hodit i v elektrostatice.

Karel

Využití elektromagnetického záření k identifikaci látek

analytická chemie, fyzikalehká/populární

Jak od sebe na první pohled poznat kofein, kyselinu acetylsalicylovou nebo třeba ibuprofen? Těžko. Pro identifikaci složení vzorku nebo i zjištění struktury nově objevené nebo syntetizované látky často slouží v analytické chemii metody založené na interakci látky s různými typy elektromagenetického záření. Konkrétně se podíváme princip a použití infračervené spektroskopie, ultrafialové a VIS spektroskopie, na polarimetrii, NMR, rentgenovou difrakční analýzu a hmotnostní spektrometrii (ta sice elektromagnetické záření nevyužívá, ale vhodně doplňuje ostatní metody). Nakonec si zkusíme z konkrétních spekter vykoukat, co za sloučeninu by to mohlo být.

Kiki

Pátý blok

Integrály pro začátečníky

matematikalehká

úplný začátek a úvod do derivací pro ty nejméně zkušené

Verča

STR II

fyzikastřední/těžká

odvození Lorenzovy transformace a její důsledky (dilatace času, kontrakce délek, relativita současnosti), paradoxy, odvození vztahu pro relativistickou hmotnost, $E=mc^2$, pohyb při konstantní působící síle, odvození Dopplerova jevu.

Kuba Kr.

Difrakce zlehounka

fyzikajednoduchá

v kostce povaha světla, koncept interference, základní vlastnosti + obrázky jednoduché interference, mnohosvazková interference, Fresnelova a Frauenhoferova difrakce, možná holografie

Lubošek

Taylor prakticky

matematikalehká/střední

Ukážeme si, že libovolnou rozumnou funkci lze rozvést do řady a že ten rozvoj můžeme někde utnout a moc tím na přesnosti neztratíme (asi bez důkazu). A pak budeme prakticky rozvíjet.

Lukáš T.

Kvantová mechanika I

fyzikastredná

Základy QM, podla potreby relevantná matematika. Detaily neskôr.

Filip

SQL

něco jako ITlehká

Povíme si něco o tom, jak fungují SQL databáze a jak se dají ovládat. Ukázky budou probíhat v MySQL nebo PostgreSQL.

Meggy

Šestý blok

Stacionární magnetické pole

fyzikastřední/těžká

vodič v magnetickém poli, Ampérův zákon, Biot-Savartův zákon, indukčnost, pokud stihneme tak naznačení popisu permanentních magnetů

Kuba Kr.

Kvantová mechanika II

fyzikaťažká

QM1. Detaily neskôr.

Filip

Git for dummies

informatikalehká

Dělali jste už na nějakém projektu s více lidmi nebo jste chtěli mít přehled ve změnách, které provádíte? Přesně k tomu slouží verzovací systémy, my se zde naučíme pracovat z jedním z nejpoužívanějších. Vhodné i pro budoucí organizátory FYKOSu nebo Výfuku (ano, používáme Git).

Lukáš T.

Úvod do astronómie a astroyziky

fyzikaľahká/stredná

cieľom bude prejsť základné témy astronómie (súradnicové systémy, čas, jeho určovanie, vzdialenosti vo vesmíre, paralaxa, pogsonova rovnica, Keplerove zákony (zkrátka, nakoľko má na to niekto samostatnú prednášku), Rocheho medza a iné), ktoré sa môžu vyskytnúť na olympiáde a astronomických súťažiach.

Daniel

LC prvky 1

Fyzikastřední

letmý úvod do komplexních čísel, představení cívky a kondenzátoru, LC prvky v DC, střídavý proud, fázorová reprezentace

Lubošek

Sedmý blok

Úvod do FrontEndu

informatikajednoduchá

Ukážeme si ako vyzerá HTML5 a pozrieme sa na selectory a JS, ukážeme si prácu s JQuery.

Mišo

Numerické metody I

matematika/informatika s aplikací ve fyzicelehká/střední

Celkově (numerické metody I-III): reprezentace čísel v PC, typy chyb, smearing, cancellation, ordering, podmíněnost úlohy, numerická derivace (čížkovy operátory, Richardson, Banach, urychlování konvergence), root finding, ODR

Lukáš T.

Pokročilá matematika ve fyzice

matematika s aplikací ve fyzicestřední/těžká

Tématem této přednášky budou zejména diferenciální rovnice a jejich aplikace ve fyzice. Probereme základní typy diferenciálních rovnic, naučíme se je řešit a vše budeme aplikovat na příkladech z různých oblastí fyziky (mechanika hmotného bodu, mechanika tuhého tělesa, radioaktivita, elektrické obvody, termodynamika). Velký důraz bude kladen na procvičení vykládané látky na příkladech. Pro posluchače jsou připraveny tištěné poznámky shrnující teorii a obsahující velké množství řešených i neřešených příkladů.

Michal N.

Hydrodynamika

fyzikastredná/ťažká

Ako tečú kvapaliny s príkladmi. Archimedov zákon, rovnica kontinuity, Bernoulliho rovnica, neztlačitelný a nevírivý tok, potenciál, konvektívna derivácia, Kelvinov cirkulačný teorém, viskozita, podla toho ako to stihneme.

Filip

LC prvky 2

Fyzikastřední

příklady, popisy reálných prvků, transformátor, další příklady

Lubošek

Osmý blok

Sobecký gen

biologie, teorie herpopulární

Referát o knížce Richarda Dawkinse Sobecký gen, jejíž hlavní myšlenkou je gen jako základní jednotka evoluce. Na příkladech z etologie je pomocí teorie her vysvětlena úspěšnost šíření různých genů.

Michal K.

Numerické metody II

matematika/informatika s aplikací ve fyzicelehká/střední

Celkově (numerické metody I-III): reprezentace čísel v PC, typy chyb, smearing, cancellation, ordering, podmíněnost úlohy, numerická derivace (čížkovy operátory, Richardson, Banach, urychlování konvergence), root finding, ODR

Lukáš T.

Vlakom po Ukrajine

populárnapopulárna

Minulé leto som bol na týždennom tripe vlakom po Ukrajine, navštívil som niekoľko miest a mám pár pekných fotiek a zážitkov.

Daniel

Antibiotická rezistence

biologie/medicínalehká/populární

Kde se vzala rezistence na antibiotika? Jak se šíří a jaké jsou mechanismy jejího vzniku? A co se proti ní dá dělat? Na to vše a další se podíváme na této přednášce.

Kiki

Financování NNO apod.

fundraising, aplikované účetnictvípopulární

Jestli někoho zajímá, jak lze teoreticky získávat finance na nějakou dobrou věc, tak si o tom můžeme popovídat. Samozřejmě se to pojí s tím, že je pak potřeba nějak dokládat, jak jste co na co použili a je s tím trochu spojené účetnictví (které tedy autor umí jenom co do aplikace na MFF UK). Probírat budeme to, co bude zajímat. Můžeme se dotknout i financování vědy. Přednášející neví všechno, ale pěkných pár milionů už pomáhal utratit.

Karel

Devátý blok

Zpracování dat fyzikálních měření 1 - základy

matematikalehká

Na přednášce probereme základy zpracování dat fyzikálních měření z teoretické i praktické stránky. Zejména se zaměříme na následující: matematický model fyzikálních měření, vyjádření nejistot měření jedné fyzikální veličiny, zákon šíření nejistot. Součástí přednášky bude představení vhodného matematického softwaru a praktická ukázka zpracování reálných dat. Pro posluchače budou připraveny tištěné poznámky shrnující základní myšlenky a vzorce a také ukázkové skripty v matematickém softwaru.

Michal N.

Fourierova transformace

matematika/zpracování signálustřední

Povíme si o diskrétní Fourierově transformaci jako o lineárním zobrazení a ukážeme, že ji lze počítat v čase O(nlogn) (obecné lin. zobrazení by zabralo O(n2) Naznačíme i aplikace v optice, zpracování 1D signálu (zvuk, rádio), zpracování 2D signálu (obrázky).

Michal K.

JS -> ReactJS

informatikastredne tažká až ťažká

Pozrieme sa na to ako pracovať s babelami a polyfillom v JavaScripte a ukážeme si ako tvoriť aplikácie v ReactJS.

Mišo

Teoretická mechanika (ne až tolik) teoreticky

teoretická mechanikastřední

To, co budete s Karlem počítat, my budeme odvozovat. Zobecníme si Lagrangeovy rovnice tak, abychom dokázali počítat s ději, kde nelze definovat potenciál. Poté se podíváme na integrály pohybu. Nakonec možná lehce zabrousíme k Hamiltonovu formalismu a Hamiltonovu variačnímu principu. Vše ale budeme provádět „klasicky“, zájemce o geometrický popis zklamu.

Lukáš T.

Vektorový calculus

matematikastredná

[Indexová notácia,] gradient, divergencia, rotácia, integráli po krivkách, cez plochu. Stokesova veta, Gaussova veta, dokážeme si pár identít.

Filip

Keplerova úloha a zákony

mechanika, teoretická mechanikastřední

Keplerovy zákony? Nakoukneme jim trochu pod pokličku. Odvodíme si je z pohledu klasické ale i teoretické mechaniky.

Kuba!

Desátý blok

Radonova transformace

matematika/zpracování signálustřední

Michal K.

Zpracování dat fyzikálních měření 2 - Pokročilé partie

matematikastřední

Na přednášce probereme pokročilejší partie zpracování dat fyzikálních měření z teoretické i praktické stránky. Zejména se zaměříme na prokládání teoretických funkcí naměřenými daty (fitování). Součástí přednášky bude představení vhodného matematického softwaru a praktická ukázka zpracování reálných dat. Pro posluchače budou připraveny tištěné poznámky shrnující základní myšlenky a vzorce a také ukázkové skripty v matematickém softwaru.

Michal N.

Numerické metody III

matematika/informatika s aplikací ve fyzicelehká/střední

Celkově (numerické metody I-III): reprezentace čísel v PC, typy chyb, smearing, cancellation, ordering, podmíněnost úlohy, numerická derivace (čížkovy operátory, Richardson, Banach, urychlování konvergence), root finding, ODR

Lukáš T.

Úvod do merania elektrických veličín

fyzikastredne náročná

Prejdeme si základné pojmy z eletriny. rýchlo nahliadneme na Kirhofa. Zameriame sa na pochopenie prístrojov, ako ktoré fungujú, ako s nimi správne merať, ako ich zapojiť do obvodu. Ukážeme si prípady kedy použiť ktoré zapojenie. Prejdeme si diody, AD(DA)-prevodník, operačné zosilňovače a tranzistory, a ich potrebu pre meracie prístroje.

Mišo

Lagrangeovy rovnice 2. druhu v úlohách

fyzikatěžká

Lagrangeovy rovnice 2. druhu jsou rovnice využívané v pokročilejších mechanických úlohách na VŠ. Odvozovat a dokazovat si je nebudeme (na to možná bude mít/měl přednášku někdo jiný), ale jenom si řekneme jak vypadají, jak se používají a naučíme se je používat na triviálních úlohách, abyste je pak v budoucnu mohli používat i na ne tak triviálních.

Karel

Tato stránka využívá cookies pro analýzu provozu. Používáním stránky souhlasíte s ukládáním těchto cookies na vašem počítači.Více informací

Pořadatelé a partneři

Pořadatel

Pořadatel MSMT_logotyp_text_cz

Generální partner

Partner

Partner

Mediální partner


Created with <love/> by ©FYKOS – webmaster@fykos.cz