Deadline pro odeslání: 16. 11. 2025, 23:59.

Zadání 2. série 39. ročníku

O semináři Pravidla Jak psát řešení Pořadí řešitelů

1... hlavně neztrácet čas

3 body

Jarda je vzdálený $110\,\mathrm{m}$ od semaforu, na kterém svítí červená, a blíží se k němu rychlostí $50\,\mathrm{km/h}$. Chce přitom zpomalovat se zrychlením nejvýše $3{,}0\,\mathrm{m\cdot s^{-2}}$. Jakou nejvyšší rychlostí může semafor projet v době, kdy bude svítit zelená, pokud nechce ani na chvíli sešlápnout plyn? Předpokládejte, že pokud Jarda záměrně nebrzdí, jede auto stálou rychlostí. Do bliknutí zelené zbývá $21\,\mathrm{s}$.

2... tyčka a provázek

3 body

K tenké vodorovné tyči připojíme hmotný bod pomocí provázku o délce $L$. Hmotný bod umístíme tak, aby provázek byl ve vodorovné poloze a kolmý k tyči. Napneme jej a pustíme hmotný bod. Pod touto tyčí se rovnoběžně s ní nachází ještě jedna stejná tyč ve vzdálenosti $d<L$. Hmotný bod se tak začne omotávat okolo ní. Jaká minimálně musí být vzdálenost $d$, aby spodní tyčku hmotný bod obkroužil a provázek byl přitom vždy napnutý? Uvažujte, že provázek je ohebný, nepružný a nehmotný.

3... fyzik a míč

5 bodů

Malému fotbalistovi se stalo, že se mu po nepodařené střele zasekl fotbalový míč mezi dvěma rovnoběžnými svislými deskami, které jsou od sebe vzdáleny $21\,\mathrm{cm}$. Klučina však dokáže působit pouze silou $450\,\mathrm{N}$, zatímco koeficient tření mezi míčem a stěnami je $0{,}6$. Protože to byl ale řešitel Výfuku, věděl toho hodně o fyzice, a tak začal balón kropit studenou vodou o teplotě $10\,\mathrm{^\circ\mskip-2mu\mathup{C}}$. Podaří se mu poté míč vytáhnout? Balón má poloměr $11\,\mathrm{cm}$, plochy dotyku se stěnami jsou kruhy. Uvažujte, že objem balónu se nemění, a to ani při deformaci při průniku mezi stěny ani při ochlazování. Balón byl před střelou natlakovaný na $120\,\mathrm{kPa}$ a jeho teplota byla $44\,\mathrm{^\circ\mskip-2mu\mathup{C}}$.

4... frekvenční filtr

8 bodů

Mějme zapojení jako na obrázku. Určete interval frekvencí zdroje střídavého napětí, při kterém je efektivní napětí na kondenzátoru $C_2$ alespoň poloviční oproti maximální dosažitelné hodnotě.

5... indukovaná interakce

10 bodů

Mějme homogenní nenabitou vodivou sféru o poloměru $R$. Z nekonečna v záměrné vzdálenosti $b$ k ní byla rychlostí $v$ vystřelena částice s nábojem $q$. Určete, za jakých podmínek nedojde ke srážce částice s vodivou sférou. Přítomnost indukovaného magnetického pole zanedbejte. Záměrnou vzdáleností rozumíme vzdálenost středu sféry od přímky, po které se částice asymptoticky pohybuje z nekonečna, v angličtině najdeme termín impact parameter.

P... sondu rozrotujeme světlem a vystřelíme

10 bodů

Tato úloha má otevřené řešení, proto nezapomeňte uvést všechny použité zdroje.

Jsou plány vytvořit sondu, která by se skládala ze dvou stejných hmotných částí s přístroji a vlákna mezi těmito shodně hmotnými částmi. Části s přístroji by měly být z jedné strany černé a z druhé co nejlépe odrazivé, aby se mohla tato sonda roztočit na co nejvyšší úhlovou rychlost díky slunečnímu záření. V okamžiku maximální rychlosti by se vlákno rozpojilo a části sondy s přístroji – či alespoň jedna její část – by se dostaly mimo Sluneční soustavu. Jakou maximální rychlost by mohla dosáhnout část sondy s použitím současných nejpevnějších materiálů? Uvažujte, že každá přístrojová část má hmotnost $M = 1{,}0\,\mathrm{kg}$, zatímco hmotnost vlákna je rovna $m = 0{,}50\,\mathrm{kg}$. Jakou maximální rychlostí by pak mohla část sondy opustit Sluneční soustavu, pokud uvažujeme, že před rozpojením by obíhala Slunce po elipse s periheliem $a_{\mathrm{pe}} = 0{,}50\,\mathrm{au}$ a afeliem $a_{\mathrm{af}} = 1{,}0\,\mathrm{AU}$?

Bonus: Jak dlouho by urychlování sondy na danou rychlost trvalo? Za jak dlouho bychom mohli uvažovat, že sonda opustila Sluneční soustavu?

E... Doppler v praxi

11 bodů

Libovolnou metodou změřte rychlost pomocí Dopplerova jevu. Měření zopakujte několikrát pro různé rychlosti, použijte k tomu vhodný software na generaci a analýzu frekvencí. Získané hodnoty diskutujte a porovnejte s odhadovanými či jinak určenými. Posuďte také, jak kvalitní bylo měření vámi zvolenou metodou pro různé rychlosti.

Návod pro řešení experimentálních úloh